4.04.2012

[joy.writing] NYAWA BAGAI TEKA-TEKI C1P2

BAB 1 : BAHAGIAN 2

"tidak perlu digilap cermin yang pecah.."


“Bagus! Engkau masih boleh sedarkan diri,” tegur si penjahat sambil mencekak pinggang. “Engkau kuat,” tangan si penjahat mengacah-acah untuk menumbuk tubuh si mangsa. “Aku biasanya memerlukan serbuk lada hitam untuk mengejutkan mereka-mereka yang sebelum engkau, ” sambung si penjahat lagi.
Dia kemudian  berjalan ke arah muka pintu dan menarik tombol pintu dengan perlahan. Pintu ditutup dan tangan kirinya laju menyeluk ke dalam poket seluar. Sekotak rokok dan sebatang pemetik api digenggam. Perlahan kakinya melangkah ke arah sebuah kerusi plastik yang bersandar pada dinding. Kerusi ditarik menghampiri si mangsa, dipusingkan supaya penyandar kerusi tersebut membelakangkan muka si mangsa. Kaki dikangkangkan dan punggungnya dilabuhkan ke atas kerusi plastik itu. Pemetik api dipetik dan rokok yang sudah dikucup bibir dinyalakan. Asap rokok dihela dengan dalam sebelum dihembuskan ke arah siling. Si mangsa merengus dalam kesakitan. Si penjahat kembali menumpukan perhatiannya kepada si mangsa. Matanya penuh dengan kejahatan, seakan-akan syaitan yang bertopengkan manusia, gembira melihat apa yang terhidang di hadapan mata. Fikirannya yang penuh dengan dendam, keganasan dan seribu macam cara untuk mencabut nyawa si mangsa secara perlahan, jelas terpancar di raut wajahnya. Nafasnya kini semakin tidak tentu arah. Dia sudah tidak sabar. Sudah tiba masanya.
“Turunkan aku! Bukan ini caranya!” teriak si mangsa, diikuti batuk-batuk akibat nafas yang cemas. “Kita boleh berbicara selagi engkau tidak melakukan sesuatu yang bodoh! Turunkan aku!” si mangsa dalam keadaan mengah berteriak lagi, dengan harapan si penjahat gentar dengan gertakkannya.
“Engkau tak tahu sudah berapa lama aku memburu kau,” kata si penjahat sambil berlegar-legar sekeliling bilik.“Masa untuk berbicara sudah tamat. Engkau sudah tahu ini akibatnya kan?” Dia membongkok dan memandang si mangsa tepat pada mata. Kedua-dua tapak tangannya di tengkuk si mangsa, ditariknya ke atas supaya dapat dilihat wajah lelaki yang memulakan segalanya. Si penjahat membesarkan matanya dan mengetap gigi.
-TAMAT BAHAGIAN 2-

0 comments: